SUP – Stand Up Paddle


Teknisk stående paddling är en fantastisk träningsform som ger hela kroppen styrka, balans och uthållighet. Du kan dessutom ge kroppen stor  mental och fysik utmaning. Men även skön avslappnande stund på vattnet och rensa bort stress ur kroppen.


Vad är SUP?

Stående paddling är en växande, och lite ny, sport i Sverige. Den utförs stående på en paddelbräda med en lång enbladig paddel i händerna.

Det finns många discipliner av SUP. För att nämna några: vågsurf, downwind, sprint och långdistans. 

För träning och tävling passar en hård paddelbräda bäst (det finns några uppblåsbara modeller som fungerar). De flesta uppblåsbara modeller lämpar sig bättre för nybörjare, yoga och annan rekreation på stilla vatten.

Oavsett vad man använder för paddelbräda är din säkerhet viktig och avgörande. Paddling skall vara säkert, njutbart och utmanande. Det är du som skapar förutsättningar för det. 

Som medlem i kubben kommer du kunna anmäla dig till våra kurser och prova på paddlingar. På kursena lär dig grunderna i stående paddling och hur du paddlar säkert.

Träningstider 2020

En dag i veckan träffas Sup-sektionen nere vid kanotklubben och tränar tillsammans. Vi är en motions/tävlingsgrupp för ungdomar och vuxna som vill utmana sig själva lite mer och höja pulsen. Vi kommer anpassa träningarna så alla kan vara med oavsett nivå och få en utmaning.

Säsongens träningstider kommer att publiceras inom kort.

Kontakt

Vid frågor kontakta oss på sup@kalmarkanotklubb.se.

Säkerhet vid stående paddling

Något som är grundläggande för all paddling är simkunnighet. Det man dessutom bör tänka på är att simma i simhall är inte samma sak som att simma i öppet hav med vindar, vågor, strömmar och ibland bländande sol. 

SUP är generellt säkert eftersom det är enkelt att komma upp på brädan igen om du faller i. Brädan är din livlina och flytväst. Paddlar man kajak kräver denna träning för att hantera om man går runt. Efter några misslyckade försöka att ta sig ur/i en kajak kan det snabbt bli farligt. Med en SUP är det inte riktigt samma problem, men samtidigt är det en sport där situationer kan uppstå som är potentiellt farliga.

Tappa inte brädan! Använd alltid Leash/Fångrem! Kontrollera och var noggrann vid montering av leash/fångrem. Brädan är din livlina!

Vi rekommenderar dessa säkerhetsåtgärder

Denna säkerhetsguide är en del av Kalmar Kanotklubbs arbete med att vara en Säker och Trygg förening.

Du bör alltid...

Använd alltid ”Leash” – Fångrem! Det behövs väldigt lite vind för att du inte ska hinna simma ikapp brädan om du trillar och tappar den. Säkerhetslina på paddeln behövs inte, då du alltid kan paddla en SUP med händerna på knä eller på mage för att hämta paddeln eller ta dig till säkerhet.

Håll alltid koll på väder och vind så du inte blir överraskad. Titta eller lyssna alltid på väderprognosen innan du paddlar. Var förberedd.

Om det blåser börja alltid att paddla mot vinden så du orkar tillbaka. Börjar det gå vågor, testa att paddla med vågorna också, så du känner att du klarar förhållandena och kan ta dig tillbaka. Det kan ibland kännas vingligare och mer ansträngande att paddla med vågorna än mot dom. Det är bara du som kan avgöra om du ska fortsätta eller avbryta din paddling.

Vid paddling i åar och forsar använd inte ankelleash. Använd coiled (spirallina) och knä-/midjeleash (eller i undantagsfall då det krävs, ingen leash alls). Livsfaran uppstår om linan fastnar i något och drar dig ner under vattnet.

Använd solkräm, huvudbonad, solglasögon, t-shirt/rashguard för att skydda dig. Det går även att använda en tunn våtdräkt och/eller skor på sommaren. På vintern är våtdräkt eller torrdräkt, handskar och skor ett måste. Anpassa kläder efter väder. Ta alltid med vätska/energi, ombyte och förstärkningsplagg så du kan byta om, ladda om och värma dig efter paddlingen.

Vid turpaddling (dessutom)

Du blir varm när du paddlar, men ta med ombyte och förstärkningsplagg då du paddlar tur. På sommaren är en enkel kortärmad våtdräkt smidig att ta med, som går att dra upp om du blir kall. Man blir lätt bli kall när energin tar slut och man är våt. Packa vattentätt.

Ta med vätska/energi.

Bedöm om du skall använda flytväst.

Var inte ensam när du paddlar tur, är du ändå ensam, paddla nära land. Ta med mobiltelefon och förvara den vattenskyddat. Tänk på att det kan vara ett problem med täckning på vissa platser. Tillse att du har en telefon som går att ringa med även när dina fingrar är stela och blöta.

Vid problem (gör så här)

Motvind

Tänk efter och bestäm om du ska fortsätta eller vända! Ett sätt att få mindre vindfång är att ställa sig på knä på brädan. Paddla på samma sätt som annars men håll längre ned på paddeln för att få samma teknik. Räcker inte detta lägg dig på mage med paddeln under dig längsgående med brädan och paddla/simma med armarna. Liggande får du ett litet så litet vindfång som möjligt. Ha fören eller aktern mot vinden för ökad stabilitet.

Vågor

Använd samma teknik som vid motvind. Stående på knä eller liggande blir du mycket stabilare.

Trötthet

Lägg dig ned med paddeln under dig, längsgående, och simma/paddla med händerna. Mindre vindfång och mindre belastning på ben och de stora muskelgrupperna som drar energi. Du kan även sitta på brädan med fötterna i vattnet och ta igen dig. (Fötterna i vattnet skapar minskad avdrift och ökad stabilitet.)

Tappad paddel/trasig paddel

Som ovan. Ligg på mage eller stå på knä och paddla med händer. Det är inte att föredra att använda säkerhetslina till paddeln. På en SUP går det att paddla med händerna.

Ta sig upp på brädan vid hård vind eller vågor

Ha vinden eller vågorna i ryggen (i lovart) och brädan framför dig. Det är alltid lättare och säkrare att komna upp på brädan på detta sätt.

Vid tävling

Juniorer bär flytväst vid tävling.

Seniorer bär flytväst då tävlings- eller säkerhetsreglerna föreskriver det.

Instagram

Kalmar Kanotklubb
Kalmar Kanotklubb
Kalmar Kanotklubb
Kalmar Kanotklubb
Kalmar Kanotklubb
Kalmar Kanotklubb

Partners

Svenska Kanotförbundet
Svenska Kanotförbundet
Säker & Trygg Förening
Säker & Trygg Förening
Ullmax
Ullmax